duminică, 5 aprilie 2009

Despre plangaciosi

Exista, in mintea unora, falsa conceptie conform careia tu, daca ai fost mare destept in scoala, sef de promotie, olimpic la matematica, biologie sau alte materii, automat vei reusi in viata. Iar daca nu reusesti, de vina este societatea. Si in special societatea romaneasca. Ea este tapul ispasitor pentru care tu, desteptul lui peste, preferatul profesorilor, cel care le dadeai altora sa copieze, n-ai facut nicio branza.

Nimic mai fals!

Pe la noi, prin tarisoara noastra scumpa, cei care stau cu burta pe carte nu prea reusesc sa inteleaga cam care-i treaba cu viata. Pentru ca n-au timp, ei sunt preocupati sa-si faca temele la geografie, sa citeasca o multime de carti pe care nu le inteleg si sa invete (de multe ori pe de rost) cine stie ce tampenii la cine stie ce materii. Ca sa nu ia o nota proasta, ci un zece pe care sa si-l puna-n rama.

Si majoritatea elevilor de acest fel cred ca daca sunt destepti (sau, ma rog, daca dispun de o memorie buna sau de o mare capacitate de efort intelectual) vor reusi in viata si-i vor devansa pe prosti.

Ei, na! Cine v-a pacalit, ma?

Din cate stiu eu, exista mai multe tipuri de inteligenta, printre care se afla si inteligenta sociala. Care are o mare importanta atunci cand te referi la reusita omului in viata de zi cu zi.

Uitati-va la smecherii aia care erau niste coate-goale prin scoli, iar acum sunt mari mahari.

Societatea e asa cum e. Te adaptezi, bine. Nu te adaptezi, n-ai decat sa lucrezi ca sclavul pentru 10 milioane pe luna si sa te smiorcai pe la toate usile si la toate berile cu prietenii ca Romania e de cacat, ca nu-i respecta pe destepti (ceea ce este adevarat, dar asta e cu totul altceva) si ca tu, un geniu in mizerie, meritai mai mult.

Dar asta este greseala parintilor si a profesorilor care baga in mintea copiilor numai tampenii. Si care-i indeamna sa-nvete pentru niste note, care-i "ajuta" sa confunde notele bune cu un mega-succes si care-i lasa sa creada ca-n viata, pentru a reusi, este de ajuns sa stii in ce an scaunul papal a fost mutat la Avignon si-n ce conditii, in ce campie se afla un ditamai loess-ul, cum a comentat nu stiu ce critic nu stiu ce poezie sau cum se conjuga in latina nu stiu ce verb.

Si-asa produce scoala cretini pe banda rulanta, care considera ca-s marii nedrepatiti ai vremii si ca societatea nu-i apreciaza la adevarata lor valoare. Pentru ca ei sunt destepti, dom'le. Au invatat bine. Au fost sefi de promotie. Iar acum nu mai stiu nici cine-a fost Burebista, nici de unde izvoraste Oltul si nici cele 98 de strofe ale "Luceafarului". Dar n-au nici pasiuni, citesc o carte si nu inteleg nimic din ea, plang la filme siropoase, sportul este un mare cacat (iar daca-l considera util, oricum nu-l practica) si ei nu trebuie sa-i produca bani angajatorului, ci trebuie sa-si etaleze desteptaciunea. Pentru ca ei sunt destepti. Nu zau!...

5 comentarii:

una spunea...

hey, de multe ori esti preocupat sa-ti faci temele la geografie, sau sa citesti o carte ( din care totusi intelegi ceva, ca altfel, n-ai mai citi-o)sau sa-ti faci temele la o materie de cacat, sa inveti cine stie ce dracu de aberatii pentru ca esti nevoit s-o faci. pentru ca din cate observ la majoritatea facultatilor se intra pe baza de dosar, adica se iau in considerare toate mediile tale de la toate materiile de doi bani.
Nu cred ca asta inseamna sa fii prost sau cretin sau tocilar, pur si simplu o faci pentru ca esti obligat de sistemu' de invatamant , adica de societatea in care traiesti.sau nu?

puisorul cufurit spunea...

Una: Cred ca-ti scapa sensul postului meu. Eu nu amendez preocuparile scolare ale elevilor. E foarte bine sa stai cu burta pe carte. E plina lumea de inculti, iar eu nu militez pentru incultura. Chiar si eu am fost crescut in spiritul asta si, de multe ori, m-am conformat. Dar eu vreau sa taxez, prin acest post, tendinta celor care stau cu burta pe carte de a crede ca daca au in scoala note bune, automat vor reusi in viata. Precum si tendinta lor de a crde ca, daca nu reusesc, de vina este socieatea si nu ei. Pentru c-am cunoscut oameni care erau colectionari de note de 10, iar acum injura Romania ca n-au ajuns si ei sa aiba salarii de 40 de mililoane pe luna, asa cum au prieteni de-ai lor care copiau in liceu de la domniile lor. Intelegi?

Anonim spunea...

Foarte interesant articol.
Asa este, sistemul de invatamant romanesc nu este adaptat la realitatile economice.
Este un sistem bazat pe memorarea cat mai multor informatii, majoritatea inutile in cazul unui job.
La Politehnica se examenele constau in cele mai grele ecuatii si integrale.
Iar la scoalaq, multi profesori spun ca cine are nota 10 o sa aiba succes la serviciu si cine are nota 2 nu o sa faca nimic.
Ineficienta invatamantului romanesc este groaznica.
Tu ai invatat lucruri utile in facultate?
Ai luat vreodata nota 2?
Ai avut profesori corecti?

adizzy spunea...

zicea un prof in liceu ca intre a fi destept si a fi inteligent e o mare diferenta adica cel destept doar detine informatia iar cel inteligent are informatia si o foloseste pentru ceva..cred ca degeaba invata ei si sunt destepti daca nu sunt si inteligenti..si da ai dreptate suntem prostiti putin de mici..dar si fara sa invatam deloc ...nu prea merge

puisorul cufurit spunea...

Anonim: Profesorii care spun ca daca ai 10 la scoala, o sa ai succes la serviciu, sunt niste idioti. Si, ca sa-ti raspund la intrebari:

Am invatat lucruri utile in facultate. Dar utile pentru mine, nicidecum utile in cadrul profesiei. Ceea ce este, pe cat de real, pe atat de nasol.

Am luat multe note de 2, precum si multe note de 10 la materii considerate "grele", pentru ca am invatat de-a lungul timpului, cu predilectie, doar la materiile care mi se pareau interesante.

Am avut profesori corecti. Profesori in adevaratul inteles al cuvantului. De la care am invatat, pe langa materia p-zisa, lucruri care tin de viata, de ideea de a fi om. Si am un deosebit respect pentru ei.

Adizzy: Nu merge sa nu invatam deloc. Astfel, n-am face decat sa devenim niste tolomaci. E foarte bine sa invatam. Cat mai mult. Cat putem sau cat ne place. Ideea e sa nu ne asteptam ca succesul in viata de zi cu zi sa vina de la sine, doar pentru faptul ca am avut un mega-succes scolar. Asta e tot ce-am vrut sa comunic prin postul asta...