sâmbătă, 7 martie 2009

Despre "oameni de afaceri"

Oare de ce singurele oferte de "job" pe care le primesc se refera la bazaconia aia numita "Amway"?

Exista mari sanse ca multi dintre voi sa fi intrat in contact, la un moment dat, cu acesti apostoli ai bunastarii. Au un aer misterios si se autodenumesc "oameni de afaceri". Cand se refera la un alt individ care se ocupa cu aceleasi treburi, il denumesc ca fiind "partener de afaceri".

Si se apuca, la unison, de racolat. Nu in sens intruziv, dar nici onest pana la capat. Te intreaba daca vrei un job. Tu poate ca zici ca da. Si-atunci te invita la o "intalnire de afaceri". Asa denumensc ei bazaconia aia.

Daca-i intrebi despre ce-i vorba, nu o sa-ti zica nici in ruptul capului. Pentru ca nu se pricep. La acea bizara "intalnire de afaceri" iti explica unii care au putere de persuasiune, care sunt buni oratori si care vor sa-ti dea impresia ca Dumnezeu s-a pogorat din ceruri si se numeste Amway sau publicitate in sistem piramidal.

Cu toate acestea, daca insistati cu intrebarile, dorind sa stiti, totusi, pentru ce dracu bateti drumul pana la acele faimoase intalniri de afaceri, apostolii bunastarii va vor spune ca ei se ocupa cu "munca de publicitate" si ca "au o afacere". Pentru ca deh, ei sunt "oameni de afaceri".

Buuun. Si-ajungeti la intalnire. Cu baietasul asta care v-a convins. Veti avea surpriza sa constatati ca intrarea nu este gratuita. Fiind intalnire de afaceri, dati 5 lei. Pentru ca apostolii n-o sa va spuna niciodata ca va trebui sa platiti ca sa intrati in curtea raiului. Textul suna cam asa: "Ah, am uitat sa-ti spun... Fiind intalnire de afaceri, intrarea costa 5 lei." Ai uitat pe dracu. Scrie acolo in cartile voastre "de afaceri" faptul ca nu trebuie sa-i spui cuiva (pe care trebuie sa-l convingi de ceva) ca are de scos, din prima, vreun ban din buzunar. E psihologie elementara.

Daca-s destepti, apostolii va vor face cunostiinta cu smecherii intalnirii de afaceri. Ca sa fiti impresionati de numarul oamenilor "cu greutate" printre care vi se ofera sansa sa va invartiti cu (sau fara) spor.

Incepe duda. Vine un nene sau o tanti cu reale capacitati oratorice si putere de persuasiune si incepe sa va povesteasca despre smecherie, avand grija sa scoata in evidenta doar partile pozitive. Pe care, evident, le exagereaza copios. Vor sa dea impresia ca nu exista nimic mai profitabil pe planeta, ca insusi Duhul Sfant ti se adreseaza la microfon, ca viata ta se va imbunatati dramatic si ca asa-numitul fenomen al grijii zilei de maine va deveni, in scurt timp, istorie.

Dupa care se apuca sa va prezinte modelele lor. Sunt proiectate o multime de imagini cu persoane care au reusit in acest "domeniu de afaceri", facand aceasta "munca de publicitate". Bineinteles ca modelele exprima o fericire maxima si dau impresia ca plesnesc de bunastare. Pentru ca ei au facut ceea ce ai si tu ocazia sa faci.

Adica sa-ti faci si-un card care costa cateva zeci de euro daca vrei sa te inscrii in minunatia asta si sa cumperi, in valoare de nu stiu cate milioane pe luna, produse scumpe de care n-ai nevoie. Si sa convingi oamenii sa faca acelasi lucru. Si sa convingi oameni care, la randul lor, sa convinga pe altii care, la randul lor, sa...

Ca sa primesti tu niste puncte (care valoreaza niste bani) din toata activitatea lor. Si pentru ca cel care te-a convins sa devii "om de afaceri" sa primeasca niste puncte din toata activitatea ta si-a celor pe care tu i-ai convins. Si tot asa, pana la modelele alea umflate de prin pozele pe care organizatorii au o deosebita placere si grija sa ni le prezinte.

Ah, am uitat. Ma uit cu jind la bocancii mei si la gura lor atunci cand manifesta acea bunavointa penibila care ma duce cu gandul la un parinte ocrotitor fata de copilul sau neajutorat. Si atunci cand se comporta de parca ti-ar face marele favor, oferta lor fiind intr-atat de tentanta, incat tu n-ai cum sa refuzi asa ceva.

Io-te c-am refuzat vreo trei. Si de doua ori am participat la minunatele intalniri de afaceri. Pentru ca, repet, n-o sa-ti spuna niciodata despre ce e vorba, misiunea lor e sa te tarasca pe tine, nestiutorul, pana la cuibul ala de "oameni de afaceri", pentru c-acolo exista sanse mult mai mari sa fii aburit.

4 comentarii:

Cristian spunea...

:)) Ce tare!
Asteptam sa primesc si eu asa o confirmare in genul asta, asa mai convingatoare. Acum un an am trecut si eu prin asa ceva cu un tip care era "Amway" :)). Asta a fost cat de cat normal in actiunile pe care le facea, desi nu mirosea bine "afacerea" de care zicea el, si nu am mers decat de vreo 2 ori la intalnirile alea care tot asa, mi se pareau suspect de pline de bunavointa.

Dar, dau de alt tip care era de la "Forever Living Products". Poate-o stii si pe asta. Deja trecusem de "Amway" si asta mi-era si fost coleg de liceu. Totul a fost binisor, pana la partea cum ca eu, ca sa incep, trebuie sa cumpar un pachet nu stiu ce de manuale de la ei, care ma costa 2 milioane. (???) Daca vreau mai apoi sa continui cu afacerea, trebuia sa iau un fel de pachet pentru avansati care costa in jur de 5 milioane (??????????? =)) ).
Aia a pus capac. Ca ei nu lucreaza cu reclame, bla bla.. :))))

Te-am salutat!

puisorul cufurit spunea...

Cristian: Si eu asteptam sa pimesc o confirmare. :)) Multumesc mult pt comment, ma bucur sa aud ca nu-s singurul care nu doreste sa devina "om de afaceri". :))

Anonim spunea...

Foarte interesant articol!
Asa este, "afaceri" inseamna de fapt vreo 5% care iau bani si 95% care muncesc si se zbat.
Iar de multe ori mass-media foloseste termenul de "om de afaceri", ca la o persoana superioara noua...
Cand de fapt afaceristul este un spagar, un escroc, unul care isi face vile si isi ia jeepuri din licitatii trucate si spaga la greu.
Iar publicitatea este manipulare si minciuna.
Tu cunosti persoane care lucreaza in publicitate?

pTah spunea...

CE sa mai zicem "oameni de afaceri" :)) eu zic ca ,cam asa e ...dar nah fiecare cu strategia lui

Vizitati si siteul meu www.inside.comze.com