luni, 23 februarie 2009

I-auzi ia!

Cica exista un articol in "Sapte seri" ("Filmul cu nasturele") scris de-o tanti care se numeste Iulia David. Saracuta...

Articolul zice cam asa.

Urmarirea straniei aventuri a lui Benjamin Button poate incepe direct cu nuvela omonima a lui F. Scott Fitzgerald, care a inspirat filmul. Si puteti sa va opriti acolo. Arta are solutii eficiente cand timpul costa bani: de ce sa nu citesti in doar 30 de minute o poveste (buna) pe care filmul se chinuie sa o spuna (mai prost) in 166 min.?

De fapt, scenariul nici nu spune aceeasi poveste, dar asta nu e neaparat bine. In nuvela, Button se naste batran (la scara 1:1) cu minte de batran, in film, stranietatea cazului e diminuata, el se naste copil cu aspect de batran si minte de copil si nimeni nu se mai intreaba care-i problema.

Roth (scenaristul) preia fara umor ideea unui om care intinereste pe masura ce trec anii si, din satira sociala, povestea lui button degenereaza intr-un curs de make-up care ar trebui sa te faca sa plangi cand pomeneste de efemeritate.

Nu o sa-l vedeti pe Benjamin cum merge la gradinita alaturi de nepotul sau si cum e luat peste picior de propriul fiu. In film are alte treburi: se iubeste cu o dansatoare (ah, ce meserie trecatoare!), pleaca in lume ca sa-si protejeze fiica de eventualele neplaceri si mosteneste (guess what???) o fabrica de nasturi. Concesiile facute realismului intr-o poveste fantastica spulbera ironia si tot farmecul lui Fitzgerald.

..................................

Asa zice Iulia David. Manca-o-ar tata s-o manance.

Permiteti-mi s-o contrazic pe aceasta tanti. Are argumente bizare si nedemne de-o persoana care cica scrie prin reviste. De ce sa nu citesti in doar 30 de minute o poveste (buna) pe care filmul se chinuie sa o spuna (mai prost) in 166 min? De-aia!!! Daca ma screm oleaca, eu o zic in 5 minute. Asta inseamna ca nuvela pe care-o citesti in 30 de min e mai proasta?

Exista modalitati diferite de a face arta... "Arta are solutii eficiente cand timpul costa bani". Ce sa-ti povestesc... Atunci da-le dracu de lung metraje, hai sa ne uitam de-acu la filmulete de 5 min, time is money. Rahat.

Si, da, se naste batran si cu minte de copil. Dar un batran lovit (de ce altceva?) de batranete n-are minte de copil? Si filmul isi propune cumva sa fie de-un realism cras? Nu! Idea insasi e bizara... Si Iulica David se mai si contrazice: ba zice ca nu-i realist, ba zice ca e... Ma rog, e si ea inconstanta, ce, n-are voie?

Filmul dureaza destul de mult, dare n-are nimic in plus. Totul curge extrem de fin. Fiecare scena, fiecare personaj isi au locul lor. Iar filmul are un umor pe alocuri genial.

Si nu stiu de ce considera ea ca filmul ar fi trebuit sa fie o satira sociala. Cica filmul "degenereaza"... Eu ma-ndoiesc ca si-au propus sa ecranizeze nuvela, ci cred c-au vrut sa se inspire din ea. Si cand te inspiri dintr-o opera literara ca sa faci un film, ai libertate deplina sa schimbi ce vrei. Astia nu si-au propus in film sa faca satira sociala, pur si simplu si-au propus altceva.

Da-i greu la deal cu boii mici.

5 comentarii:

richie spunea...

Bine zici Puisor. Iulica asta saraca e din alt film.. Curious Case asta e "partial inspirat dintr-o nuvela" nu e ecranizare. Si pan la urma cum dracu sa acuzi pe cineva ca nu a respectat intr-u totul o nuvela fantastica ca sa faca un film mai "realist". WTF?
In alta ordine de idei, mie unul mi-a placut destul de mult filmul si chiar nu mi s-a parut plictisitor in ciuda lungimii sale.

Tomata cu scufita spunea...

Ce se intampla in cazul in care cartea e mai lunga si filmul mai scurt? Sa ne gandim de exemplu la Anna Karenina care are in jur de 1000 de pagini si filmul dureaza cred ca 90 de minute. Cred, nu stiu sigur ca n-am verificat. Da' si daca ar avea 150, tot ar fi mai rapid de vazut filmul decat de citit cartea. Ciudat fel de a interpreta timpul si ce ar trebui sa faci cu el.

Pe de alta parte... nici mie nu prea imi place sa se indeparteze filmul de la actiunea cartii. Da' pot sa inteleg ca doar s-a inspirat. Corect ar fi sa nu aiba acelasi titlu.

puisorul cufurit spunea...

Richie: Dap. Nu plictiseste. Mi-a placut. N-am mai vazut de mult timp un film care sa aduca ceva cu adevarat nou...

Tomata: Titlul mi s-a parut bun... Poate ca, daca l-ar fi schimbat, ar fi stricat totul...

movieaddicted spunea...

nu are nimic in plus - perfect zis. mie imi plac filmele lungi, intelegi mult mai bine viziunea regizorului etc, iar acest film a fost magic! m-am saturat de critici inutile, filmul asta a curs atat de frumos si atmosfera generala m-afermecat!

Hfirimain spunea...

superb filmul! critici gasesti la tot pasul, c'est la vie! m-a prins de la primele cadre, desi mi-a luat ceva pana sa-mi fac curaj sa-l vad. iar povestea derularii evenimentelor care duc la accidentul ei este geniala. imi aminteste de butterfly effect