duminică, 11 ianuarie 2009

Apocalypto

Asa. Bun. Am vazut aseara "Apocalypto". In sfarsit. Da, stiu, sunt un inapoiat. Ce pot sa spun... Filmul mi s-a parut foarte bun! N-o sa ma bag in analize amanuntite si nu-stiu-de-care, pentru ca n-am chef si pentru ca nu ma pricep. Dar cred ca domnu' Mel si compania au reusit sa reliefeze ceea ce au vrut sa reliefeze. Sa exprime ceea ce au vrut sa exprime. Sa ne prezinte o lume in adevarata ei lumina: o lumina cu nuante de rosu-inchis.

Contest citatul de la inceputul filmului: "O mare civilizatie nu poate fi cucerita din afara pana ce nu s-a distrus ea insasi dinauntru." In principiu, e corect. Dar nu cred ca-si avea locul in cazul civilizatiei Maya. Indiferent cat de bine ar fi aratat civilizatia Maya inauntrul sau, ar fi fost imposibil sa reziste cu sulita si arcul in fata unor conquistadori dementi, inarmati cu pusti si pistoale. Ca sa fie clar.

Mi-a placut grija pentru detalii, fie ele si macabre (sau mai ales). Nu am multe lucruri de reprosat. In afara de eclipsa (care trece mai repede decat reusesc eu sa merg pana la baie si sa vin inapoi), a jaguarului care alearga de parca fug eu la deal si a talpilor nesagnerande a lu' alergatorul ala de maraton cu abilitati de sprinter (dupa o zi de fuga dementa), nu am comentarii de facut.

Cine se plange de faptul ca filmul e prea sangeros, tin sa-l provoc sa-mi prezinte mie un cacat in culori pastelate, in nuante inaltatoare si facandu-ma sa vreau sa-l mananc. Cam greu.

Vorbeam la un moment dat c-o duduie care s-a uitat si ea la "Apocalypto" si si-a manifestat apriga dezaprobare cu privire la violenta mayasilor, numindu-i barbari si exprimandu-si satisfactia ca au fost macelariti pana la ultimul om. Oau, fiinta cu suflet pur care scoti pe gurita ta simpatica asemenea dude!... Am o surpriza pentru tine: daca ne luam dupa cruzime si barbarie, chiar si civilizatia din care faci tu parte merita macelarita. De fapt, nu "chiar si", ci "mai ales".

Pentru ca noi, oamenii secolului 21, suntem destepti. Cica. Culti in cap si prin alte locuri. Avem biblioteci. Avem cultura. Avem in spate experienta a mii de ani. Si cu ce ne ocupam? Cu rafinarea din ce in ce mai grotesca a modalitatilor de a ne ucide semenii.

Sa-ti mai spun si alte lucruri, simpatico, sau pot sa ma duc la culcare?

P.S.: Dau un regat pentru un poster cu Fernando de la Caransebes.

8 comentarii:

YukiAme spunea...

eu n-am vazut ' Apocalypto" si nici ' Patimile lui Hrisots" de acelasi Mel Gibson pentru ca nu pot sa ma uit la filme in care curge foarte mult sange, ata ete :)
cat despre poster, vrea si alex unul :))

alecs spunea...

fernando ar trebui impuscat. in repetate randuri. pana moare. si apoi ar trebui impuscat din nou. parerea mea.

Cata spunea...

cine se plange ca apocalypto e macar sangeros, sa vada cannibal holocaust
http://www.imdb.com/title/tt0078935/

puisorul cufurit spunea...

YukiAme: Eu trebuie sa-mi descarc cumva agresivitatea, fie si uitandu-ma la filmele lui Mel. :)) Normal ca vrea si Alex unul, Fernando e de geniu. =)))))

Alecs: NU! Rusine! Nu intelegi arta, prietene! Fernando este genial, si, in genialitatea lui, este mai greu de inteles. Nici pe Eminescu nu-l intelege toata lumea. =))))

Simona spunea...

m-am uitat, pana si eu la filmul asta (recunosc faptul ca nu am prins decat ultimele 30-45 de minute) oricum, mi s-a parut a avea o realizare foarte misto... si e un film bun.

BlindGirl spunea...

@Yuki me : eu n-am vazut Patimile pentru ca am auzit ca e cu prea mult sange (exagerat) si ma cam plictisea povestea fiindca a tot fost exploatata asa incat nici un alt unghi nu mai parea promitator.

Acum insa de cand am vazut Apocalypto ma gandesc ca odata la plictiseala poate l-oi vedea si pe ala. Ca e clar ca aici nu e nimic exagerat, sunt mai mult sugestii. Si chiar nu e pus accentul pe sange. Din contra... ca de-ar fi fost sa puna accentul pe sacrificiile umane ale maiasilor nu dadeau doar 5 minute din ele in tot filmul, cat sa isi faca lumea o idee (am vazut destule documentare despre maiasi pe discovery unde se insista mai mult si cu mai mare lux de amanunte pe mai multe tipuri de sacrificii)...

moldovan spunea...

l-am vazut mai demult, dar nu am inteles motivatia lui ronaldinho in film
nu m-a impresionat filmu pt ca nu-mi place fotbalistu asta

BlindGirl spunea...

ronaldinho???? in apocalypto??? eu abia ce-am vazut filmul de vreo 2 saptamani dar sincer cred ca te inseli.