luni, 24 noiembrie 2008

Eseu despre moda ma-sii

Doresc sa-mi cer scuze pentru faptul c-am disparut ca magaru-n ceata si mi-am neglijat datoria de persoana care tine un blog. Pur si simplu am avut sentimentul ca n-am lucruri importante si nici macar funny de comunicat.

De fapt, nimic nou sub soare. Probabil ca v-ati obisnuit deja cu "anostitatile cronice" de pe blogul asta. Voi, cei cativa amatori de sporturi intelectuale extreme care-mi cititi aberatiile.

Astazi ma-ntrebam, ca de multe alte ori, ce rost are moda. Si-n opinia mea, singurul raspuns plauzibil este acela care spune ca moda e o chestie bizara, ilara si penibila, inventata de niste ciumpalaci destepti pentru ca alti ciumpalaci mai putin destepti sa cotizeze din greu si sa le faca lor curul mare.

Adica tu ai o haina. Care poate ca-ti place. Dar la un moment dat ea nu mai este la moda, desi e inca perfect "functionabila", nu s-a rupt, nu s-a ros, arata cat se poate de bine, pentru ca ai avut si alta ocupatie decat sa te tavalesti cu ea prin mocirla. Si, deoarece hainuta ta cea draga nu mai este la moda, tu, in talambaiala mintii tale, dai fuga la magazin si-ti cumperi alta care este in trend si care costa pe masura.

Iar p-asta "veche" o arunci frumusel in fundul dulapului si te-apuci si razi de vecinul care inca o mai poarta. "Uita-te si tu la amaratul asta cu ce umbla imbracat... Nu stie ca nu se mai poarta?..."

Mi se pare stupid. Chiar daca nu-s eu cel mai mare amator al teoriei conspiratiei (desi cochetez cu ideea), moda asta care te indeamna la un "consum" de haine si accesorii vestimentare care-ti depasesc cu mult necesitatile, mi se pare irationala, stupida, de cacat, si cred cu toata convingerea ca ea este rodul inventivitatii unor baieti destepti care initiaza trendurile intr-un fel sau altul pentru a te face sa consumi cu mult mai mult decat ai nevoie. Asa se pot cladi imperiile financiare.

N-am vrut niciodata sa fiu la moda. Mi se rupe de cea ce se poarta. Prefer chestiile cat de cat clasice, si daca-mi place mie si ma simt bine-ntr-o haina, poate sa se fi purtat si-acu zece ani, eu o sa ies pe strada cu ea. Da, stiu, vai de curu meu, asta e. Acu' sa nu va inchipuiti ca umblu imbracat in surtucul lu' bunicu si-n opincile lui badea Cartan, dar nu m-as sfii nici cu ele daca ar fi singurele articole vestimentare din lume care mi-ar putea tine de cald.

3 comentarii:

Un roman in Canada spunea...

Mda, asta cu moda ma deranjeaza si pe mine desi sincer nu dau 2 bani pe ea. Aici in Canada insa noroc ca lumea nu se prea agita cu moda. Daca ai vedea cum se imbraca astia pe aici te-ai strica de ras. Salutari din Canada!

puisorul cufurit spunea...

Io stiu daca m-as strica de ras? Ma stric de ras cand ii vad pe unii despre care aflu cu surprindere ca sunt in trend. :))) Multumesc pt comment!

ily spunea...

Nu ştiu dacă ai vazut destul de răspânditul http://www.storyofstuff.com/ . Trecând peste modul americănesc de prezentare, câteva probleme sunt destul de bine puse. Faza asta cu moda or botezat-o Planned Obsolescence şi o discută în capitolul Consumption (cam de pe la 11:45).

P.S. Am zăbovit ceva vreme zilele astea la tine pe blog, şi-mi place cum scrii. Numa` bine. :)