miercuri, 3 septembrie 2008

Fie-va mila, sunt destept!...

Tren romanesc, compartiment romanesc, calatori romanesti, bilete romanesti care sunt sau nu sunt, controlori romanesti si un adolescent.

Cam asa poate fi descris, in cateva cuvinte, pitorescul decor in care se petrece actiunea.

De data aceasta avem si dialog, nu doar pentru a satisface nevoile iubitorilor unui astfel de mod de expunere, ci, mai ales, din necesitate.

- Biletele la control, va rog. (remarcati, rogu-va, politetea naşului)

Calatorii romanesti prezinta biletele. Vine randul adolescentului.

- Carnetul de elev. (naşul e plin de nuante, sub aparenta propozitie eliptica de predicat se ascunde o cerere)

Adolescentul se congestioneaza la fata, se face rosu ca sfecla, ochii ii ies din orbite ca la Happy Three Friends, buzisoara de jos ii tremura si rosteste c-un glas sfarsit:

- Dar l-am uitaaat...
- Dar nu ma intereseaza, te rog sa-mi dai carnetul de elev!...
- Dar va roooog, n-am stiut ca trebuie sa-l am... Haideti, va roooog...

Si pentru ca domnul controlor (trebuie sa-l respectam asa cum se cuvine, gata cu mistoul ieftin) priveste impasibil la puiul de prepelita cu aripa franta, ce-i fu dat sa auda?

- Haideti, va roooog, n-am stiut (glasul e sfasietor)... Sunt si eu un olimpic la matematica...

(asta-i ceva de genul "trei ori cinci egal pisici", "noua ori noua, optzeşunu, cacă-te şi dă-i cu pumnu'" sau "foaie verde fata popii")

- Asta-i foarte bine, tinere, bravo tie, felicitari. Tu esti un olimpic la matematica, eu sunt un controlor de bilete, asa ca da-mi, te rog, carnetul de elev...

Ceea ce s-a intamplat mai departe e irelevant, e de ajuns sa stim ca "olimpicul la matematica", acest biet amarat caruia ii prefigurez un sumbru destin, a fost iertat, in marinimia-i caracteristica, de domnul controlor, nelipsind din ecuatie indispensabilele mustrari si eterna morala a colegilor de compartiment (carora lesne le-am putea pune eticheta de babe, dupa varsta, dupa port), "dar cum, mai puiule, sa nu stii tu ca trebuie sa-ti iei carnetul cu tine daca ai bilet cu reducere?..."

P.S.: Multumiri maestrului Cristi.

3 comentarii:

dana spunea...

Alt pseudo-zeu,un bolovan[in persoana dom'lui controlor],acest zmeu care umfla pieptu', se infoaie cum poate mai bine si da cu hiperbola intr-o situatie neglijabila ravnita..ah..implinirea suprema a controlorului cfr. Vad ca s-au rasculat si celelalte dobitoace care..din varful anilor adunati degeaba..scuipa-n jur "intelepciune". Pai..pot sa nu le "multumesc"?!!

Bogdan spunea...

Scuze, dar nu inteleg o treaba. Poate ar fi fost mai bun un raspuns de genul:"bravo, daca tot esti olimpic la matematica, ia calculeaza ce amenda trebuie sa primesti". Nu inteleg de ce daca e olimpic nu trebuie sa ia amenda? Fara chestia cu "intai sa-i amendeze pe aia smecheri si dupa aia pe aia mici". Parerea mea e sa ii amendeze pe toti. Si eu am fost olimpic si pe chestia asta nu mi-a facut nimeni favoruri.

puisorul cufurit spunea...

Bogdan: Pai la asta m-am referit si eu. Spusele adolescentului (cum ca-i olimpic la matematica) s-au potrivit, in opinia mea, ca nuca-n perete. Poate n-am fost destul de clar in ironia mea. Mea culpa.