joi, 12 iunie 2008

A fi sau a nu fi artă

Nu ştiu ce cred alţii, dar eu, unul, mă îndoiesc că se poate face artă despre lucruri oribile (sau nu), dar PRIN lucruri oribile.

Artă c-un cap de vacă tăiat şi mâncat de muşte, artă cu lucruri compuse din câcat, artă cu porci tăiaţi longitudinal şi dispuşi într-un fel nu ştiu de care.

Poţi picta un mort într-un mod plin de simboluri şi, într-o anumită privinţă, foarte sugestiv, asta e artă. Dar expunerea unui mort într-un mod foarte sugestiv nu mi se mai pare artă.

Refuz să cred că se poate face artă PRIN lucruri care au experimentat sau experimentează suferinţa.

A se vedea exemplu cu acel câine lăsat să moară de foame în numele artei de nu ştiu care mare artist. E doar un exemplu dintr-o paletă largă de astfel de situaţii oribile, în opinia mea, dar care tind să fie confundate cu arta.

Şi văd că încep să apară pe Planeta Pământ artişti bolnavi mintal. În sensul urât al expresiei.

10 comentarii:

fratausheanca spunea...

A fi sau a nu fi?

Daca tot e vorba de arta , si de arta naspa, am de gand sa realizez niste "opere de arta" cu profesorii pentru ca tocmai am terminat liceul(nu cu toti, cu majoritatea). Sper ca o sa ma ajuti, mai ales daca e vorba de profesori comuni.
Faza naspa e ca eu termin si in frata nu am net acasa... dar ne descurcam noi cumva.
Bafta, crazy man!

puisorul cufurit spunea...

Consider it done! :D

Lyna spunea...

cand am inceput sa citesc postu' m-am gandit la cainele ala si dupa am vazut ca ai scris si tu . mda ... arta asta e peste puterea mea de intelegere .

Gina spunea...

se poate :P
arta nu tine de sentimentul de repulsie subiectiv pe care-l ai tu faza de notiuni mai putin placute. ci de forme, de linii, de culori, de creatie.

ÁRTĂ s. f. 1. formă a activităţii umane care oglindeşte realitatea în imagini expresive; totalitatea operelor care aparţin acestei forme

EXPRESÍV, -Ă, expresivi, -e, adj. (Despre cuvinte, gesturi etc.) Care arată ceva în mod viu, plastic, elocvent, grăitor, sugestiv. ♦ (Despre opere de artă) Care evocă în imagini vii. ♦ (Despre ochi, faţă etc.) Care reflectă în mod pregnant, cu putere stări interioare.

poate sa-ti trezeasca si repulsie, nu inseamna ca nu e arta :P

raver spunea...

Nu dau bine trei clickuri prin blogroll ca mai vad o aluzie la cainele mort. Tot ce am de zis despre acea "expunere" este ca nu o sa gasesti nici o sursa credibila ce o relateaza. Singurele mentiuni sunt evident, pe bloguri. Nu tu un BBC sau ceva cu PRESS la capat :)

Pe de alta parte, era o vorba spusa mai demult. In clipa in care orizontul este restrans la dimensiunea unui punct, atunci omul poate spune: acesta este punctul meu de vedere.
Nu exista o singura definitie a artei, cum nu exista si un singur tip de arta sau macar un singur curent. Cee ce pentru tine e materie fecala, pentru altii e aur. De exemplu picturile lui Joan Miró :)

puisorul cufurit spunea...

Gina, Raver: M-am referit la arta PRIN lucruri oribile, prin lucruri care au experimentat suferinta, cu ajutorul lor. Nu despre lucruri oribile. Nu neg expresivitatea, neg calitatea de arta.

Lyna: Arta e si asa greu de inteles, de multe ori inaccesibila, d-apoi cand apar oameni bolnavi care pretind ca fac arta. Doar daca suferi de aceeasi boala si rezonezi cu ei.

dana spunea...

Acea simtire a artistului..maiastra,nu?!!..mai degraba simtirea neghiobului,in cazul de fata. Eram la o discutie pe un culoar de camin cu cei de la arte..sedeam relaxat pe jos cand un profesor de arte plastice vine cu intrebarea "ce e arta?" si tot el da raspunsul.."arta este sa te ridici de pe jos". Ei bine..ma culeg repede de pe jos si-l fac pe nefericit sa se zvarcoleasca de durere. Daca-i cer sa deseneze un cal..nu-i merge mana. Se tinde, spun prietenii mei care dau cu dalta si pensula [fara sa bagatelizez arta veritabila]catre accesibilizarea artei..sa ajunga si la cel care-si duce veacul in bazar. In numele artei..wtf!!!..vorba ta.. sa-si foloseasca sangele propriu pe o panza si ma mai gandesc daca sa-i sar la gat sau nu.

Tomata cu scufita spunea...

Oricine poate sa expuna ceva, fie ceva-ul ala cat de neexpresiv il poate ridica la nicel de arta. pentru ca s-a inventat termenul de "arta abstracta" si toti profita de el bazandu-se pe faptul ca noi probabil nu vom intelege pentru ca nu ne duce mintea... Sa-ti zic cum vad eu lucrurile: daca "arta" poate fi reprodusa de mine, e departe de a fi ceva ce sa beneficieze de statutul asta.

ER!N spunea...

De bio-art ai auzit? Artă cu chestii modificate genetic, artă vie degenerată. Dă un search pe google.

Gina spunea...

e un subiect extrem de vast. poate c-o sa-l discutam cu alta ocazie.

cat despre barfe despre profesorii de la arte, nu e prea relevant.

incercati sa intelegeti o fotografie si dupa asta criticati-i apartenenta. sau mai intai va loveste repulsia fata de omul care a facut ce a facut? sunt doua chestii diferite ;)