joi, 29 mai 2008

Comentarii literare

Ţin să vă mulţumesc din tot sufletul meu pentru vorbele de bine pe care le-aţi rostit din străfundurile inimilor voastre vizavi de micuţa operă de artă ce şi-a făcut ieri timida apariţie pe blogul cufuritului, fiinţând ca o gingaşă floare într-o mare a mizeriei umane.

După cum fiecare operă de artă poate fi interpretată în nenumărate feluri, privită din nenumărate unghiuri, simţită prin nenumărate simţuri, gândită cu nenumărate minţi sau rostită cu nenumărate guri, şi această floare solitară se supune cu măiestrie aceloraşi legităţi ale subiectivismului uman.

Iată ce ne scrie frătăuşeanca.

"Versurile de acum poetului Andrei Stanca ne duc în trecut. Parerea mea de cititor neavizat este că stihurile sunt o mixtura între folclor romanesc şi simbolism, deşi s-ar vrea a fi o poezie dadaistă prin amalgamul de cuvinte , modernistă daca ar fi Tudor Arghezi cu noua sa estetica a urâtului “Din bube, mucegaiuri si noroi/Iscat-am frumuseti si preturi noi” sau chiar neomodernistă daca ar fi Nichita Stanescu şi i-ar pasa daca cititorul întelege mesajul poeziei.

Influentele folclorice reies din versuri precum ,,Frunză verde lustra popii” sau “Cântă cucu, bată-l vina”, iar simbolismul, curent ce are la baza sugestia şi nu exprimarea directă, în versuri precum ,, În genunchiu-i de aramă/Vine-o curvă la păscut” sau ,, Mă-ta-i piesă de muzeu.”.

Substratul filosofic al poeziei este reliefat în versul ,, Ce-am avut şi ce-am pierdut”, poetul punându-si această întrebare existenţială într-un context bizar ,, Între un deget şi-o scamă”. Autorul nu a uitat de tăramul său de origine, Bucovina, amintind de acesta în versul ,,C-am băut şi Bucovina”, fără sa uite de activitătile pe care le desfăşura aici. Andrei Stanca doreste să creioneze aspecte ale vieţii cotidiene ,, a prizat”, ,,am baut”, ,,am mancat”, ,,vine-o curva” folosind tehnici neconvenţionale, ceea ce denotă totodată originalitatea operei sale."

E, v-a plăcut? Trăiască sataniştii di pi şientru!

Lori Modoran roagă, însă, poetul să-i explice legătura dintre curvă, deget şi scamă. Pentru a răspunde la această întrebare, doresc să fac o precizare ce se vădeşte a fi indispensabilă prin nenumăratele sensuri pe care le-ar putea revela.

Şi pentru a face precizarea, o să vă creionez în direct la PCTV momentul în care mi-a venit strălucita idee de a scrie o poezie. Lucram, dară, la mândra mea lucrare de licenţă. La bustul gol şi cu geamul deschis, căci simt, uneori, că aş fi unul dintre mândrii locuitori ai cuptoarelor de la Auschwitz, Kulmhof, Sobibor sau Treblinka. Şi aud "Noha tu cafe, noha tu cafe... tralala... tralala... Dragi bucureşteni, stimaţi cetăţeni, votaţi experienţa, votaţi curu mă-sii, Icsulescu vă salută, un primar de calitate pentru oraşul dumneavoastră!".

Şi-atunci inspiraţia m-a lovit c-o directă de stânga. A fost terifiant. Şi-am creat. Peniţa mergea pe hârtia virtuală de parcă ar fi fost purtată de-o mână cerească. Şi se pare c-am fost extrem de subtil, dacă nimeni (cu mici excepţii) nu s-a prins de faptul că iau la perpulis campania electorală. Sunt mândru de mine. Şi mama va fi când va citi blogul.

Stimată Lori Modoran :P, de exemplu, scama vrea să sugereze faptul că burtoşii ăia au aspect de naftalină. Curvele sunt candidaţii noştri dragi la primăria cui vrei tu şi între un deget şi-o scamă se află ceva ce au ei şi în care eu mi-am băgat altceva ce am eu. Şi, fiindcă sunt curve de meserie, operaţiunea nu s-a desfăşurat cu dificultate, riscând să păţesc ca regimentul ăla din bancul vulgar şi de prost gust cu blonda. Adică să mă pierd cu totul în hăul şi haosul pasiunilor carnale. De unde şi versul atât de profund, "ce-am avut şi ce-am pierdut".

Acum, că aţi înţeles substratul filosofic şi social al poeziei, de-o s-o mai citiţi odată, veţi observa, nu fără mirare, că prinde şi-un oarecare sens.

Vă mulţumesc pentru atenţia acordată şi doresc să-mi cer scuze pentru precara versificaţie, dar profesorii mei de română de până acum au fost nişte tonţi ordinari, mândri posesori ai unor lobotomii de amploare şi, de ce nu, ai unor creiere plate precum gheaţa unui patinoar. Ah, de-ar citi vreunul ce scriu eu aici! Să mă pierd cu ei în noapte...

Să nu-mi daţi tare la ficat atunci când observaţi că mă exprim ca-n pom. Atât talent am, atât fac, că de învăţat, nu m-a învăţat nimeni.

Artistul vă sărută!

P.S.: La cum se prezintă materia pentru BAC la limba română, există mari şanse să fiu propus la anul pentru cel puţin un subiect. Viitorul sună bine.

3 comentarii:

Simona spunea...

ohhh, acest Eminescu al timpurilor noastre. ingenunchez in fata maiestriei tale stapane! :)

fratausheanca spunea...

Fain. Am vrut sa rescriu aseara comentariul dupa ce mi-ai zis care era adevaratul ei mesaj, dar nu ar mai fi fost la fel de original, daca pot spune asa.

Merci ca mi-ai publicat "opera" de 2 lei 50 , desi eu am pus suflet in acele cuvinte despre care proful meu de romana a spus ca-s ,,fantastice" si ca a ras o juma' de ora. E clar, Hurmuzachi dauneaza grav !

E foarte interesant cadrul in care ,,muza" a venit si ti-a spus ,,-Iata-ma!" , iar tu , cu maiestria ta ai reusit sa insiruiesti aceste minunate cuvinte ale caror inteles nu l-a priceput multa lume. Felicitari ! Originalitatea de care ai dat dovada nu e un lucru usor de dobandit! (daca ti se pare usor ironic, believe me, nu e )

Nu mai spune ca nu a avut cine sa te invete si ca stai prost la versificatie.( Daca m-as putea exprima asa ca tine as fi mai mult decat fericita.) Pentru inceput e mai mult decat bine. Rima incrucisata, sincer, e cea mai simpla, dar totusi e, versurile au muzicalitate (poate gaseste Metal o linie melodica potrivita si o cantam la vara in lunca la un foc :)) ), simbolurile facand poezia mult mai interesanta.

Imi place faza cu BAC-ul ,dar ma apuca un fel de rasu’-plansu’ cand ma gandesc cata dreptate ai.

dana spunea...

Vag commentul meu anterior. Sa-mi dau palme!![fara violenta!]..ca nu ma scutur de ezitarea asta a mea. Tot dau tarcoale..rotocoale..rotocoale ideilor, le intorc pe-o fata, pe cealalta, ma duc la mama lor si nu ma mai satur. Mi-am spus eu ca poezia ta trebuie sa fie de inspiratie imediata[daca mai aud o data "iarba verde de acasa"..]si nu de la cules voios de cucuruz sau cuvinte d-a-n boulea, la lopata. Pan' aici a fost pentru mine[rad in tramvai..sau pe unde ma ia ..de una singura..n-ai ce sa-mi ceri din punctul asta de vedere]. In ceea ce priveste poezia..da, am ras!! si ce mi-a mai priit!! Am ras de alaturarea ingenioasa de cuvinte far' sa iau in ras intregul. Nu-i de ici de colo scriitura ta. Jos basca..maiestrie..e de decriptat nu de mirosit floarea. Incercarile mele intr-ale poeziei is plapande..ce tot mai comentez!!