marți, 4 martie 2008

Manualele de religie îi ameninţă pe elevi cu un Dumnezeu horror ("Gândul")

N-aş fi reprodus acest articol din "Gândul" de ieri dacă n-aş fi avut cu cineva o discuţie destul de aprinsă pe marginea ideii de a-ţi lăsa copilul la orele de religie în clasele primare.

Contraragumentele care mi-au fost aruncate între ochi au fost de genul "dacă profesorul de religie e OK..." ("dacă"? de când educaţia copilului meu e o loterie?) sau "îi dai posibilitatea să aleagă". A alege înseamnă, printre altele, a selecta varianta optimă din mai multe posibile, or nu cred că se ţin în şcoala primară sau generală ore de filosofie adaptată pentru şcolarii mici sau pentru preadolescenţi etc., astfel încât să poţi spune tu că i-ai lăsat copilului posibilitatea de a alege. Prostii.

Dimpotrivă, din moment ce el merge la şcoală şi i se predă religia creştin-ortodoxă ca disciplină obligatorie, mie-mi miroase a impunere a unui stil de gândire (făcând abstracţie de mirosul pe care acesta îl emană uneori). Dar deh...

Reproduc articolul din "Gândul" (iată şi un link) pentru a aduce un argument în plus ideii pentru care militez: RELIGIA NU ARE CE CĂUTA ÎN ŞCOALĂ CA DISCIPLINĂ OBLIGATORIE!!! Permiteţi-mi, dragii mei, să mă ocup eu de evoluţia spirituală a copilului pe care (sper eu) îl voi avea.

"Manualul de religie pentru clasa a X-a al Editurii Corint: Yoga este „lucrarea directă a demonilor“

Elevii din clasele I-VIII din România studiază în acest moment obligatoriu religia, ghidându-se după o serie de manuale aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Cum sunt redactate aceste manuale şi ce anume conţin ele relevă un studiu realizat de Liga Pro Europa, studiu citat de Hotnews. Conform studiului, care abundă în exemple relevante, copiii sunt ameninţaţi cu pedeapsa divină pentru greşeli minore, de la obiceiul de a bate mingea pe stradă, la trezirea târzie dimineaţa sau la distrugerea unui cuib de rândunici.

Pentru cel din urmă caz, „răzbunarea” vine sub forma tragerii scării de sub picioarele băiatului direct de către Dumnezeu, conform exemplului din Abecedarul micului creştin, Editura didactică şi pedagogică, 2002, al cărui autor este preotul Ioan Săuca. Tot un Dumnezeu răzbunător şi nemilos pentru păcatele micuţilor este prezentat şi în manualul de religie pentru clasa I, al editurii Sf. Mina din Iaşi (autori Camelia Muha, Maria Orzetic, Elena Mocanu).

Pedeapsa divină pentru abateri minore de la o disciplină rigidă, inclusiv pentru că nu-ţi faci cruce când treci prin dreptul bisericii este fără drept de apel: „ te calcă maşina” (!!!).

Pedepse „rafinate“ pentru elevii mai mari (nota "autorului": termenul de "pedeapsă" e unul din cei mai de căcat şi mai manipulativi termeni inventaţi vreodată, scuzaţi limbajul licenţios)

Pentru elevii mai mari manualele includ pedepse ceva mai „rafinate”, astfel încât frica să le fie pe deplin inoculată copiilor. Caietul de religie ortodoxă pentru clasa a VIII-a le spune elevilor că: „după Judecata de Apoi drepţii vor merge să se veselească în împărăţia lui Dumnezeu iar păcătoşii vor fi aruncaţi în întunericul cel mai dinafară, unde va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor”. (ioi!)

Majoritatea manualelor de religie includ observaţii menite să incrimineze celelalte religii, să le ironizeze sau chiar să le aducă acuzaţii şi să le judece. Manualul de religie pentru clasa a XI-a de la Editura Corint, autor Adrian Lemeni, fost secretar de stat în Ministerul Culturii şi Cultelor, atacă direct cultele religioase din România, denumindu-le „mişcări religioase care acţionează în spaţiul unei confesiuni creştine tradiţionale, prin metode nedemne, inacceptabile din punct de vedere social şi moral.”

Acelaşi autor redactează şi manualul pentru clasa a X-a, la aceeaşi editură, în care îi învaţă pe liceeni că Yoga este „lucrarea directă a demonilor”. Lecţia de intoleranţă continuă în Manualul de religie. Cultul Ortodox, destinat clasei a X-a, editat de editura Dacia din Cluj. Aici este atacată direct Biserica Greco-Catolică despre care se spune că „a dus la dezbinarea în planul credinţei a românilor transilvăneni şi a avut consecinţe majore, determinând instaurarea unui climat de neînţelegere şi neîncredere reciprocă, cu efecte pe termen lung.”

Manualele aflate pe piaţă şi incriminate de studiul citat de Hotnews sunt aprobate de Ministerul Educaţiei din România. Biserica Ortodoxă Română duce în acest moment o campanie aplicată pentru obligativitatea studierii religiei în licee, deocamdată aceasta fiind o materie opţională."

A mai scris pe tema asta, pe lângă atâţia alţii, şi miclowan.

Aştept opiniile voastre.

P.S.: Dacă vreunul dintre voi are impresia că sunt ateu, se înşeală.

8 comentarii:

miclowan spunea...

reafirm, militey pentru interzicerea religiei in scoli, sa se faca soli pe langa biserici, si parintii care isi vor copiii morali sa-i dea acolo, dar ar trebui sa dea ochii cu ei,
este un filmulet pe youtube conform caruia 76% din americani accepta geneza lumii ad literam dupa cum le zice Biblia, pe care nu au citit-o
ne mintim singuri, sau ne furam singuri caciula, ce argument se poate aduce in favoarea "moralizarii" fortate de catre preoti?
nu stiu pe mine ma deranjeaza cand aceleasi persoane care lauda bunatatea nemarginita a lui Dumnezeu imi vin cu texte de genul "te+a batut Dumnezeu"
am vazut oameni care gasind prin foile mele scris d-zeu (prescurtare si lipsa de litera capitala omg) au devenit livizi, nu e normal, eu vreau copii care sa puna in discutie sa intrebe, sa fie curiosi, sa fie capabili sa faca diferenta intre bine si rau bayandu se pe propria ratiune si nu din cauza ca le rasuna in urechi "o sa te calce masina daca faci x, daca faci si y o sa te calce doua consecutiv", gata ca m+a incurc in idei, sa vorbeasca restul

P.S. eu sa gasesc asa un manual la copilul meu l-as arunca, u as invinovatii oamenii daca ar face ruguri acum

daimon spunea...

dudes, relax, have a kit-kat.

jocurile se fac departe de noi.

preafericitul Daniel are o strategie de promovare agresivă a BOR, pe modelul care l-au urmat sectele în USA acum două secole. din fericire timpurile îi stau împotrivă. din păcate, sunt destui îndoctrinaţi care să fie în stare să lupte pentru credinţa lor.

şi de multe ori, chiar îţi vine să te apuci de religie, când vezi că alte metode nu au efect în faţa decăderii, în faţa reclamei, în faţa sexului vândut pe faţă.

just my two cents...

aikisan spunea...

Am ras la Badea alaltaieri de am crezut ca-mi crapa burta. Lasand insa gluma laoparte, toata treaba face parte din Plan.

Miclowan si Puisor, n-ati vazut voi cine e autorul acestor manuale, respectivul "preot"? L-ati auzit vorbind vreodata?! Iti vine sa fugi! Mai rau ca de Lorin Fortuna :))

Cat despre generatiile viitoare, imaginati-va un emo fanatic religios..

moldovan spunea...

Pai daca Dumnezeu nu are tupeul sa ne bage ceva pe gat cu forta, nu vad de ce si-ar permite s-o faca o adunatura de ipocriti care se ingrasa cu banii pe care ii jupoaie de la cei care trebuie sa isi ingroape pe cineva drag.

puisorul cufurit spunea...

Miclowan: Am patit si eu faza cu "d-zeu" scris prescurtat. Si-am asistat odata si la o intreaga dezbatere daca Dumnezeu poate fi sau nu poate fi scris "d-zeu". Iti dai seama ce preocupari au unii? Astia fac ca eminentele lor, capii bisericesti din Imperiul Bizantin care, in timpul asediului turcilor, purtau o apriga disputa pe marginea ideii daca omul trebuie sa paseasca prima oara in biserica cu piciorul drept sau cu piciorul stang. Au intrat turcii calare.

Daimon: Sa lupti pentru credinta ta e OK, numai sa nu depasesti niste limite de bun simt. Se pare ca baietii de la BOR nu stiu asta.

Aikisan: Normal ca e mai rau ca Lorin Fortuna, pentru ca Lorin Fortuna nu e rau. El a crescut pe strada lui Miclowan. :)) Si nu cred ca se va ajunge la o generatie de emo fanatici religiosi. Sau mai stii?...

Moldovan: Asa este. Daca unui om ii moare cineva drag, trebuie sa-l ingroape si nu are bani, preotii sunt in stare sa-l lase pe mort sa putrezeasca in casa si sa nu-si faca sfanta aparitie. Sunt de groaza.

Alexia spunea...

Eu intarzii de obicei cu comentariile, sper sa va obisnuiti.
Pentru mine religia a fost dintotdeuna un subiect delicat dar nu pot decat sa spun ca nu am mai deschis un manual de religie de 11 ani. Nu as vrea sa se ajunga la excluderea acestei materii din scoli. Sunt total impotriva denigrarii celorlalte religii pentru ca le respect. Ma gandeam intr-o zi ca pana si animismul are sensul lui. Ideile mele nu au inceput si nici sfarsit si asta pentru ca nu sunt in apele mele, scuze.

Angie Gathe spunea...

cum adica e optionala religia astazi in licee?? da ce, eu am voie sa nu merg la ora?? absenta, la mai multe absente - directoratul scolii... nu e deloc optionala. macar de am putea alege intre religie si stiinte oculte, dar nu se incumeta nimeni sa predea asta.

in toti anii astia am stat la orele de religie in proportie de vreo 90% din cauza profului tolerant si open-minded. dar altfel...

Lyna spunea...

eu in generala aveam o colega baptista caruia profa de religie care avea grija sa ne spuna ca o sa ajungem in iad la fiecare ora de religie ii desconsidera si critica religia de fiecare data cand avea ocazia . slava Domnului ca de anu' asta am avut ocazia sa aleg altceva decat religie ...asa ca am ales inca un optional de engleza .. religia chiar n-are ce cauta in scoli ... nu poti primi note pe spiritualitate :|

( plus ca din toti nebunii profi de religie un tip a fost tare de treaba in a 4a care ne explica pildele prin exemple moderne si era tare tare de treaba )