luni, 21 ianuarie 2008

Cu şi despre filme

Aştept cu maaaare nerăbdare să aflu care sunt nominalizările la Oscar de anul acesta. Nici nu vă închipuiţi cât de nerăbdător sunt. Pentru că an de an am vânat nominalizările pentru a apuca să mă uit la cele mai importante filme până în ziua decernării premiilor.

Pentru că e bine să fii în temă, poţi face predicţii sau ai favoriţi. Chiar, unele din predicţiile mele s-au adeverit, atât anul trecut cât şi acum doi ani şi mi s-a confirmat faptul că atunci când mă uit la un film, parcă nu mă mai uit degeaba.

Mor de nerăbdare. Şi până mâine nu mai e chiar mult.

Pe vremuri, eram foarte încântat de filmele cu bătăi. Ţin minte că, atunci când stăteam la ţară, mergeam la un prieten care avea video şi ne uitam împreună la filme cu Van Damme, Schwartzenegger, Bruce Lee sau Jackie Chan (sper c-am scris corect), după care ieşeam afară din casă şi ne repezeam în sacul de box, amenajat într-un mod foarte pitoresc în grădină sau prin şură pe undeva.

Prin liceu am mai terminat-o cu bătăuşii din filme şi-am trecut la lucruri mai serioase, deşi nu mult mai serioase, oricum, ideea de film şi-a pierdut din forţa pe care o avusese pe vremuri, demult.

În facultate, însă, că tot am făcut cunoştinţă cu netul meu personal, m-am apucat de filmuleţe, nu într-un mod asiduu, ci într-un mod cu un oarecare stil.

Simţind că sunt foarte multe filme bune pe care eu nu le-am văzut, fiind conştient de faptul că ar fi păcat ca situaţia să se menţină aşa, m-am interesat care sunt filmele care au obţinut premii Oscar de-a lungul timpului, le-am descărcat pe alea de după '90 (trăiască oDC-ul!), mai ales pe cele nominalizate la categoria "Cel mai bun film" sau "Cel mai bun actor/regizor" (chiar dacă ştiu faptul că şi înainte de '90 s-au făcut filme extraordinare) şi dă-i, frate!

N-am reuşit chiar mare lucru până acum. Mai am o listă de câteva zeci de filme pe care ţin neapărat să le văd, mai devreme sau mai tărziu.

Însă, din cele pe care le-am văzut de când am început campania, unele mi-au plăcut mai mult, altele mai puţin. Vă fac şi un top, pentru cei interesaţi de gusturile cufuritului. E lung, am văzut şi multe alte filme, dar n-au loc în topul cu note de la 8 în sus. Am ţinut cont de ideea filmului, de cât de bine a fost realizat, de cât de bine joacă actorii etc.

Filme de nota 10 (ordinea este întâmplătoare):
"Crash"
"Gladiator" (probabil cel mai reuşit film istoric)
"The Pianist"
"Forrest Gump" (genial!)
"Schindler's List"

Filme de nota 9:
"The Last Emperor"
"The Butterfly Effect"
"The Thin Red Line"
Trilogia "The Lord of the Rings"
"Saving Private Ryan"
"A Beautiful Mind"
"Training Day"
"Gangs of New York"
"The Departed"
"Babel"
"Mystic River"
"Scent of a Woman" (sunt îndrăgostit de scena tangoului şi de discursul din final)
"Seven Years in Tibet"
"Good Will Hunting"
"21 Grams"
"The Silence of Lambs"
"Tsotsi" (Africa de Sud)
"Paradise Now" (Franţa-Germania-Olanda-Israel, ideea e extrem de interesantă)
"Joyeux Noel" (Franţa)
"Der Untergang" (Germania)

Filme de nota 8:
"The Hunt for Red October"
"Interrupted Girl" (e cu Angelina, băieţi!, dar nu de asta e prezent aici)
"Troy" (so-so)
"The Shawshank Redemption"
"Letters from Iwo Jima" (războiul văzut din tabăra cealaltă, respectiv cea japoneză)
"300" (so-so, muzica mi-a plăcut, efecte speciale deosebite)
"Lord of War"
"The Last King of Scotland"
"The Devil's Advocate"
"The Godfather"
"Little Miss Sunshine" (o comedie foarte finuţă şi extrem de bine realizată)
"Blood Diamond" (mai mult pentru actori)
"Legends of the Fall"
"Band of Brothers" (serial, bunişor)
"Titanic" (măcar pentru "amploarea" proiectului)
"Syriana"
"Munich"
"Good Night and Good Luck"
"Brockeback Mountain"
"The Fountain" (la cinema s-a văzut superb)
"The Insider"
"The Recruit"
"Good Morning, Vietnam!"
"Snatch" (parcă-i făcut la beţie)
"Dead Poets Society"
"American Beauty"

Şi-ar mai fi şi altele, dar nu mi le amintesc momentan. Oricum, sunt aproape convins că aţi sărit peste ele în demersul vostru de a citi articolul.

Însă aştept cu nerăbdare părerile voastre. Ce filme v-au plăcut cel mai mult? Şi care vi se pare că n-au ce căuta în "topul" realizat de mine?

Vizionare plăcută!

16 comentarii:

Tomata cu scufita spunea...

=)) Chiar am sarit peste ele, pana sa ajung la final, dar numai pentru a le avea in fata si a comenta despre ele aici. :P Asa ca:
Crash - fain, chiar nota 10.
Gladiator nu m-a impresionat prea mult, nu ma incanta nici Russel Crowe, in schim mi-a placut mult A beautiful mind.
The Pianist si Schindler's List n-am vazut, bine ca mi-ai dat idei.
Forrest Gump l-am vazut mai demult si nu retin mai mult de "Run, Forrest, run" din el.
"The Last Emperor", "The Thin Red Line", "Saving Private Ryan", "Training Day", "Mystic River", "21 Grams", "Tsotsi", "Paradise Now","Joyeux Noel", "Der Untergang", "The Hunt for Red October", "Letters from Iwo Jima" ,"300", "Lord of War", "The Last King of Scotland", "The Godfather"
"Little Miss Sunshine","Syriana", "Good Night and Good Luck"
"Brockeback Mountain" - Nevazute si unele nici nu ma intereseaza.

Mi-au placut mult: "The Butterfly Effect", "Good Will Hunting", "The Shawshank Redemption", "The Devil's Advocate", "Dead Poets Society".
Si un ultim lucru: The Fountain mi s-a parut cel mai prost film pe care l-am vazut.
Na, si despre restul... cu alta ocazie, ca si asa nu citeste nimeni comentul meu in afara de tine. :P

madlenec spunea...

Tocmai filmele trecute de tine in lista notei 8 le-as fi trecut la nota 10. Cel putin Good morning Vietnam si Dead poet society mi-au umplut inima in liceu si ochii de lacrimi, suflet pierdut si visator. Si sa stii ca si eu, in perioada '85-'90 am fost fana filmelor cu Arnold, Cruise, Chan, end co. In materie de seriale M.A.S.H., Beverly Hills, Spitalul de urgenta, Seinfeld. Chiar caut colectiile dar slabe sanse. Ce faci cu stresiunea?

YukiAme spunea...

Nu sunt o exeperta, am lacune mari in domeniu, dar din lista ta mi-a placut foarte mult " Letters from Iwo Jima" si " Scent of a Woman".
Nush ce cauta in lista ' titanicul' si 'legendele toamnei' ( m-a dezamgit filmul asta).
My no.1 favourite movie is " Some like it hot" ( 'Unora le place jazzul'):D

YukiAme spunea...

a, iar ca seriale Seinfeld si MASH rule!

that boy next door spunea...

Eu unu, din umila mea parere de cinefil, pledez ca The Shawshank Redemption, Munich, A Beautiful Mind, Good Morning Vietnam! si Seven Years in Tibet sa primeasca nota 10 magna cum laude. De asemenea as mai ridica putin Lord of War la 9 minim :)

miclowan spunea...

deci iti resoect parerea, dar topul meu ar avea alta forma SSSSSSSSSSsss

pit spunea...

yup, brokeback mi se pare ca n-are ce cauta, iar shawshank redemption ar trebui la nota 10 :) si pt ca tot iti placeau filmele de actiune, mai baga si fight club, reservoir dogs si mai ales pulp fiction.
si mult spor la vizionat in continuare!

nonentity spunea...

Ce cauta American Beauty la coada? :o

Fratausheanca spunea...

Filme bune, gusturi bune(nu ca as fi eu mare cunoscatoare) :)). Majoritatea filmelor le-am vazut... nu le ierarhizez chiar asa ca tine, dar oricum "Crush" e un film tare bun, la "Dead poets society" aproape am plans,"Titanic" mi-a placut pentru ca nu are happpy-end, iar la filme gen "Lord of the rings" nu ma uit. Daca imi permiti, iti recomand "Perfume". Mie mi-a placut mult, chiar daca nu se compara cu cartea.

Lyna spunea...

multe din ele nu le-am vazut ... dar si eu sunt intr-o campanie de a-mi dezvolta cultura cinematografica . hmmmm sincer 300 mi s-a parut oribil ( scuze dar chiar mi s-a parut o tampenie filmu' ) :D si dupa mine n-ar avea ce cauta langa The Shawshank Redemption si inca altele . ;;)

Susana spunea...

UMM... Din partea unui magaroi cultural, eu sincer ma asteptam la mai multe filme europene, sau macar mai vechi, non-holywood. Filme premmiate la Cannes, sau la alte festivaluri de gen. Mi se pare ca surprind viata mult mai realist decat cele americane.

Oricum, nu sunt filme rele cele din lista ta. Majoritatea le-am vazut si eu, si mi-au placut.

Ma surprinde ca ai pus "The Godfather" la cele de nota 8. E chiar un film extraordinar de bun.

In fine... e dragutza lista:)

puisorul cufurit spunea...

Tomata: "The Pianist" si "Schindler's List" sunt superbe... Nu le omite! Iar "The Fountain" trebuie nitel inteles.

Madlenec: Cu stresiunea fac binisor. N-am probleme. Inca. :))

Yukiame: Am vazut "Legendele toamnei" mai de multisor, stiu ca am ramas c-o impresie foarte placuta, mi-a placut atunci ideea filmului si povestea ca atare.

That boy next door: "7 ani in Tibet" e extrem de bun. A jucat si el un anumit rol in hotararea mea de a vizita Tibetul la un moment dat.

Miclowan: Pai uite o idee de post. Fa un top, chiar sunt curios.

Pit: Mersi, am notat filmele pe lista. "Pulp Fiction" era deja acolo.

Nonentity: Nu e la coada, ordinea e aleatoare (am si specificat mai sus). Careva tot trebuie sa stea acolo, si nu stiu care ar merita mai mult si mai mult. :))

Fratausheanca: Am vazut "Perfume" si, desi mi s-a parut chiar mai bun decat cartea (care mie nu mi-a placut aproape deloc), i-as da cam 7. Deci n-are loc in topuri. Desi actorul mi s-a parut foarte bun.

Lyna: Se putea turna un film putin mai bun pe tema celor 300 de spartani. Mi-au placut deosebit de mult efectele speciale si muzica, foarte potrivita cu stilul filmului si cu situatiile.

Susana: Sunt foarte constient de faptul ca si europenii (si nu numai) fac filme extrem de bune. Dar, la cat de invadati suntem de filmele americane, la astea am avut acces in primul rand. Am cautat de foarte multe ori filme europene pe oDC sau pe torrenturi si n-am gasit ce cautam, sau cand gaseam, aveam probleme cu titrarile. Sunt cateva filme frantuzesti, spaniole si nemtesti pe care as vrea sa le vad neaparat. Critica ta e cat se poate de constructiva, mersi mult!

eQuilibru spunea...

o sa iau si eu THE PIANIST :D

richie spunea...

Ti-am citi topul si sa stii ca avem gusturi asemanatoare :). Am vazut toate filmele din el mai putin Joyeux Noel si Tsotsi, pe care ma pregatesc sa le vad. Aha nici Last King of Scotland nam apucat. Deci sunt 3.
O singura obiectie la top, "The hunt for red october" nu mi se pare chiar un film asa bun desi e placut sa-l vizionezi. E genu de blockbuster despre razboiu rece.
Fantana e genu de film care iti place sau nu-ti place iar mie mi-a placut. 300 iar e un film controversat pt ca nu e inteles. Nu e un film despre un eveniment istoric, ci o viziune moderna si groteasca inspirata din benzile desenate a lui Miller. La fel ca Sin City. Nu poti sa invoci faptu ca nu respecta adevaru istoric sau alte prostii :)).
Referitor la filmele europene, ma mira faptu ca nu ai bagat Amelie, nu ti-a placut? La fel A very long engagement. Legat de subtitrari, daca ai dificultati in a le gasi, spune-mi mie si te ajut. Cu asta ma mai ocup eu in timpu liber :))

puisorul cufurit spunea...

Richie: Mersi mult, atat pentru comment, cat si pt oferta de ajutor in legatura cu subtitrarile! Referitor la "Amelie" sau la "A Very Long Engagement", pe-astea nu le-am vazut, insa referitor la primul din ele am auzit doar vorbe de bine. Deci e pe lista. Iar in "The Hunt for Red October" (pe care l-am vazut acum cativa ani) am ramas probabil impresionat de anumite scene care atunci m-au dat pe spate si care nici acum nu mi se par "de colea".

Mihai spunea...

obiectia nr 182: wtf? inteleg ca urmaresti oscarurile, cu totii facem asta (cinefilii) dar asta nu e o scuza sa alcatuiesti un top aproape exclusiv din filme hollywoodiene facute pentru profit sau pentru premii. astea toate probabil au fost la oscar, daca nu chiar toate.

uite filme misto, desi sper ca le-ai vazut:
American History X
Before Sunset
Boogie Nights
Equilibrium
Eternal Sunshine...
Interstate 60
The Machinist
Memento
Seven

si, spre rusinea mea, ca nu le-am vazut, foarte multe filme vechi, pe care cele noi le copiaza in draci.
Ar fi misto un Schimb de filme, cum e cu Schimbul de carti :)