miercuri, 19 decembrie 2007

Despre cei ce modelează oameni

Mi-am propus astăzi să-mi exprim indignarea extrema ce mă cuprinde în momentul în care mă gândesc la unele persoane care lucrează în învăţământ. Care predau. Care îi învaţă pe alţii.

Oameni de o stupiditate soră cu idioţenia, şi nu cu idioţenia la care se referă Dostoievski, căci acolo avea un cu totul alt sens, dacă nu chiar uşor opus, ci cu idioţenia aia care ţine de IQ.

Oameni care în liceu munceau cu un zel nemaiîntâlnit la gravarea numelor "Titanic", "Leonardi DiCaprio" şi "Kate Winslet" pe o riglă de lemn şi demonstrându-şi prostia cu mare artă la fiecare pas şi respiraţie pestilenţială, influenţează acum destine şi pun stiloul pentru prima oară în mâinile unor copilaşi pe care-i compătimesc, căci cei la care mă refer s-au făcut învăţători. Printr-un umor macabru şi odios al vieţii, ei sunt cadre didactice.

Oameni care cer elevilor să dea exemple de un nume de ţară, răspunsul vine firesc "Africa de Sud", la care draga noastră profesoară de-i zicea "Pinguinul" din raţiuni lesne de înţeles începe să se isterizeze după cum îi e felul: "V-am zis să-mi daţi exemplu de o ţară, nu de o regiune!!!". Proasto. Poate faci un bine şcolii şi comunităţii în care trăieşti şi te pensionezi.

Oameni ce le dezvoltă copiilor sentimente de inferioritate care, în foarte multe cazuri, vor rămâne gravate în personalitatea viitorului adult pentru toată viaţa.

Oameni care bat copiii. Oameni care manifestă o placere soră cu morbidul în a-i umili. În a-i înjosi. În a le demonstra constant cât de deştepţi sunt ei, profesorii, şi cât de neştiutori, mici, neinteligenţi şi neimportanţi sunt ei, elevii.

Oameni care vor să fie veneraţi. Adulaţi. Urcaţi pe-un piedestal.

Oameni care se chinuie din răsputeri să ucidă creativitatea celor pe care-i au sub îndrumare. Pentru că se tem că altfel nu vor mai face faţă.

Oameni care bat copiii peste mâna stângă dacă este folosită pentru scris, neştiind cât de benefic este scrisul cu mâna stângă pentru cel ce poate face asta.

Oameni care îngrădesc cea mai elementară libertate, alinierea, câte doi, în şir unul după altul, pentru că părinţii îşi dau copiii la armată şi nu la şcoală.

Oameni care consideră că materiile precum muzica, desenul, educaţia fizică nu au niciun rost, matematica fiind cel mai bun lucru care există momentan pe acest pământ.

Oamenii ăştia ne-au îndrumat pe noi, am fost obligaţi să-i ascultăm, să-i idolatrizăm, să facem totul după capul lor, în poveşti şi trâmbiţe că ceea ce se face e pentru binele nostru şi nu pentru confortul lor psihic, cum ar fi fost uneori adevărat. Şi atenţie, confortul psihic al unui om empatic şi disponibil afectiv se atinge într-un fel, iar confortul psihic al unui tiran se atinge în alt fel, sesizaţi, vă rog, diferenţa.

Oamenii ăştia sunt plătiţi de către statul român să vă înveţe vouă copiii pe care îi aveţi acum sau pe care îi veţi avea. Să le arate ce e bine şi ce e rău. Ei, nişte oameni investiţi cu autoritate asupra copiilor voştri, dar având nişte principii morale mai mult decât îndoielnice. Nişte oameni pentru care psihologia sau pedagogia nu au absolut nicio relevanţă, nişte oameni care sunt, uneori, de o prostie greu de imaginat şi care-ţi face greaţă. Oamenii ăştia formează oameni.

Pe ici, pe colo se mai găseşte şi câte un "Domnul Trandafir". Dar rar. Majoritatea sunt ori de o prostie crasă, ori sunt nişte blazaţi, nişte sicitriţi, nişte oameni care şi-au greşit cariera.

Şi poate şi din cauza faptului că sunt prost plătiţi. Deşi, dacă ar fi plătiţi mai bine, Domnul Trandafir ar rămâne în continuare un domn şi un trandafir, proştii ar rămâne la fel de proşti, doar blazaţii vor fi, poate, scuturaţi din sictireala în care s-au cuFUNDat şi unii dintre ei se vor împărţi în domni Trandafir şi în oameni care se vor chinui din răsputeri să-şi dovedească prostia ca să ne arate că-şi merită banii.

Şi, poate, ar apărea un suflu nou de oameni inteligenţi şi buni psihologi sau pedagogi care, momentan, doresc să-şi pună pregătirea intelectuală în slujba banilor pe care nu-i pot găsi nicidecum în învăţământ.

16 comentarii:

YukiAme spunea...

lucrurile sau mai schimbat de cand ai terminat tu scoala :)

puisorul cufurit spunea...

In primul rand, n-am terminat-o de mult, si asta daca nu consideram facultatea ca facand parte din ceea ce putem numi "scoala" referindu-ne la intelesul ei de baza, si in al doilea rand nu cred ca s-a schimbat mare lucru. Cunosc multi copilasi in scolile primare, cunosc multi copilasi in scolile generale, inca sunt cat se poate de bine informat cu privire la ce se intampla in liceu in general si in liceul pe care nu de mult l-am terminat, in particular.

madlenec spunea...

Imi cer scuze ca nu am tastat adresa ta la mine pe mess, dar uneori imi este f.greu sa postez cate ceva.

Acest post m-a intristat si cum nu era suficient acutizeaza starea mea curenta emotionala. In facultate mi-am dorit (si inca imi doresc acest lucru, amanarea fiind strict dependenta de supravietuire) sa ma pot forma ca si cadru didactic, fie liceu, fie facultate. Doua aspecte: pt. liceu, la Inspectorat, se cumpara postul ochit-postul dorit; pt. facultate (sunt o persoana docila, amabila si uneori stiu cum sa ma lipesc lipicios cu lipici) reprosul a fost ca momentan (si niciodata) nu au posturi libere (in conditiile in care un profesor preda timp de 4 ani de zile si cate 8 materii). Imi este si teama pentru situatia in care visul meu s-ar indeplini si nu as putea tine cont ad-literam de programa scolara (percep atltel metoda de predare/ascultare/testare). Ma repet: trist articolul tau, mai trist pentru noi caci acesti tineri ne vor lua locul si mai trist ca am ajuns sa spun ceea ce niciodata nu credeam sa spun: pe vremea mea, adolescenta se canta altfel.

Hellene, tomata cu scufiţă spunea...

Uf, puisorule, cat de adevarat graiesti... Stii ce mi-as dori? Sa se poata si la noi educa copiii acasa, de parinti, sau de un profesor platit. Asa cum se poate dincolo. :( Eu una, cu cea mai mare placere mi i-as educa asa. Insa poate le-as stirbi din sociabilitate. Ma rog... revenind la problema ridicata de tine, cred ca studentii nu sunt motivati indeajuns sa se faca profesori. Din nici un punct de vedere, nu numai din cel financiar. Si atunci, raman sa se faca profesori cei care au chiulit cel mai mult. Trebuie sa scriu si eu despre asta, ca as vrea sa detaliez problema. ;P

che spunea...

o sa mai treaca multa vreme pana o sa scape invatamantul de idioti. aveam o profesoara(tanara, un fost copil precoce, are aceeasi inteligenta ca la 14 ani), careia ii placea sa-i faca sa se simta inferiori pe copii, avea un fix cu facutu linistii, chiar daca nu vorbea nimeni, iar la finalul orei spunea ca din cauza noastra nu si-a putut face ora. nu preda, nu asculta, n-o interesau decat niste proiecte idioate. am avut si o mica problema cu ea, insa m-am razbunat destul de frumos.

Lyna spunea...

yeah shush ... omu' are dreptate ... eu inca sunt la liceu si consider ca tot ce a spus nu putea sa caracterizeze mai bine sistemul educational romanesc ...

puisorul cufurit spunea...

@madlenec: Iti urez multa bafta in a deveni profesor si mai ales in a pune in practica metodele de predare pe care vrei sa le aplici. La un moment dat am vrut si eu sa devin profesor, mai ales cand faceam modulul pedagogic. Sau, mai bine zis, nu mi-ar fi displacut. dar acum am din nou cu totul alte gandjuri...

@hellene: Intr-adevar, ca parinti vom fi prinsi intre ciocan si nicovala. Pe de o parte ne vom da copiii la scoala, pentru ca asa e normal si asa se poate dezvolta plenar din toate punctele de vedere, pe de alta parte va trebui sa contracaram anumite influente negative care vor veni chiar din partea profesorilor, avand grija totodata sa nu-l inversunam impotriva cadrelor didactice si a scolii. Cam complicat. :))

@che: De profesori asemanatori e plina istoria mea scolara. plina ochi. Am avut si profi buni, jos palaria, dar si maaaari loaze...

puisorul cufurit spunea...

@Lyna: Ms, Lyna. Si tot am senzatia ca am spus prea putine...

JohnnyBc spunea...

....din pacate asta e perspectiva descriptiva asupra celor ce s-au format in "alte vremuri" si noi le-am fost mai mult sau mai puztin victime//din putzina experientza in lumea pedagogiei...ma intreb si eu cum poate un invatzator(oare)sa loveasca cu capul de tabla un copil de pana in clasa a-4-a (a carui perpectiva asupra invatzarii stim cu totzi cat de ampla poate fi), ba mai mult cica erau vremuri cand ii tundeau (slutzeau) pe bietzii copilashi k nu se incadrau tipologiei elevului....// sa admitem ca astazi sunt ceva mai breji ....dar pana in deceniul trecut (inclusiv) "si-au dat in petec" mai mult decat le permitea lumea reala si morala astfel incat noi, cei ieshitzi din mainile lor divizam mult amintirea de "domn Trandafir"care trebuia sa o avem

miclowan spunea...

mda am fost si eu pe acolo :((

puisorul cufurit spunea...

@Johnnybc: Intr-adevar, acum e cum e, dar nu cu mult timp in urma era dezastru... Niste dobitoci erau pusi sa predea elevilor. Dobitoci cu buletin. Si ne mai miram ca elevii lor au crescut, ne-au predat noua si s-au comportat cu noi asa cum s-au comportat.

@miclowan: Cu totii am fost pe-acolo...

madlenec spunea...

Primul an de facultate: doamna de la catedra a tinut sa repete timp de un semestru ca noi, studentii, nu suntem persoane importante si nici nu vom reusi sa fim in urmatorii ani asa ca cel mai bine pentru noi este sa-i respectam pe cei al caror nume este adanc inscris in memoriile noastre colective. Noi nu avem idei demne de luat in seama, suntem ne-cizelati, singura concluzie pe care tot anul meu a aflat-o a fost aceea ca suntem niste cacaciosi ce trebuie sa stea cuminti in bancile lor si sa toceasca.
Nu fac reclama, din contra, televiziunile imi displac dar urmariti va rog pe Protv online in istoric: au fost doua reportaje despre sistemele educationale aplicate in Finlanda si in Polonia (ce perspective minunate).
Eu nu am beneficiat, dar mi-as dori atat de mult ca viitorii mei copii,in clasele primare, la ora de desen, sa fie rugati sa picteze ceva tematic, din memorie, si nu clasica "pe catedra se afla un mar - desenati marul identic". Intelegeti voi la ce ma refer. Unele domenii sunt exacte si necesita un mare grad de atentie (medicina, mate etc.) dar restul ar putea fi aplicate atat de frumos...

madlenec spunea...

Din fasa toate planurile noastre se naruie si culmea, cei care la inceput sunt responsabili de cizelare nu fac nimic. Noi niciodata pe tot parcusul proc.de formare nu beneficiem de suport, de -bai nene uite ce bine se descurca copchilul aista in cutare domeniu, hai sa-l ajutam ca cine stie ce ajunge. Nee, e mai usor sa ocupi un loc la faculta, ca tot e la moda si hai ca facem noi ceva pe urma. Rare cazurile cand cineva isi mai poate urma planul. Am prieteni medici veterinari, arhitecti, matematicieni si ce frumos se descurca in grafica, customer service sau agent vanzari. In puii mei, ce mult mi-ar fi placut sa fie acum perioada 1850-1950. Ne mai miram ca societatea e DOAR de consum. Nu stiu care vor fi referintele peste cateva sute de ani la timpurile pe care le traim.

madlenec spunea...

Hanca una si ma duc:
- o amica de-a mea, sedinta cu parintii, ea e trasa la raspundere ca de ce fiul ei (care este in clasa a 6-a) a inceput semestrul atat de prost si de ce nu se ocupa de el blablabla. Fiul este si el tras la raspundere. Rapunsul fiului: eu nu mai vreau sa invat pentru ca toti colegii rad de mine si ma fac tocilar.
- o alta amica, tot un fiu (clasa a 8-a), fiul refuza sa mai mearga la scoala caci se face de rusine in fata colegilor ca nu are mobil "smecher" si nu este cool si trendy.
Intrebare: cine poate fi tras la raspundere si daca exista-vina a cui este?
Posibil raspuns: parintele, profesorul, copilul, educatia comuna sau Mos Craciun!?!?!?

cav3ndish spunea...

din pacate,ai mare dreptate.inca sunt la liceu si constat cu mare uimire ca pana si profesorii tineri,in care ne puseseram noi sperantele,nu sunt cu mult diferiti de comunistii clasici(egomaniaci si avizi de respect,desigur nu fac nimic pentru a-l castiga),adica unii sunt prosti de dau in gropi,altii habar n-au sa predea(sau nu-i intereseaza).pun pariu ca si daca ar avea salarii mai mari,nu si-ar da silinta.

puisorul cufurit spunea...

@cav3ndish: Pai daca profesorii tineri au avut drept mentori comunisti, ce sa deprinda ei??? Se comporta si ei dupa model... Asa mi-e de sila de toti astia...