duminică, 16 decembrie 2007

Despre capre, topuri şi fotografii

Printre altele, m-am trezit dimineaţă în zgomot de surle şi trâmbiţe, pentru că spiritul Crăciunului a pătruns deja bine de tot în conştiinţa oamenilor. Nu ştiu cum se cheamă reprezentaţia lor, o fi "capra", n-o fi "capra", eu unul n-am găsit atâta putere-n vene să mă dau jos din pat şi să mă uit pe fereastră.

Stând în pat şi privind în sus, mi-am adus aminte de o leapşă care circula prin blogosferă acu' nu demult, de te punea să faci un top zece al cărţilor pe care le-ai citit şi care ţi-au plăcut cel mai mult. Şi uite aşa am observat că oameni pe care-i consideram cât se poate de rafinaţi şi-au dat cu firma-n cap.

Şi de ce să-i las doar pe ei să-şi dea cu firma-n cap şi să nu-mi dau şi eu? Abia aştept comentarii inflamate şi categorizări de genul "eşti prost!" pentru că subiectul "carte" este atât de subiectiv (văd că-s în mare formă azi şi-mi ies şi jocuri de cuvinte)...

Vă las pe voi să descoperiţi cărţile, n-o să mă apuc acum să fac rezumate şi să ucid orice plăcere de a citi. Sunt puse într-o ordine anume, însă nu pot sa spun că, de exemplu, cartea de pe locul cinci mi-a plăcut în mod obligatoriu mai mult decât cartea de pe locul şase, şapte sau opt.

Prin urmare, iată cărţile.

1. "Cel mai iubit dintre pământeni", Marin Preda;
2. "Crimă şi pedeapsă", Dostoievski;
3. "Evanghelia dupa Isus Cristos", Jose Saramago;
4. "Eseu despre orbire", Jose Saramago;
5. "Viaţa cea nouă", Orhan Pamuk;
6. "La răsărit de Eden", John Steinbeck;
7. "Fraţii Karamazov", Dostoievski;
8. "Mă numesc Roşu", Orhan Pamuk;
9. "Toamna patriarhului", Gabriel Garcia Marquez;
10. "1984", George Orwell.

Şi-ar mai fi o mulţime de cărţi care m-au impresionat şi pe care le-am citit cu plăcere. Şi care, pe nedrept, nu au fost pomenite în top zece dar pe care le pomenesc acum.

"Zgomotul şi furia", William Faulkner;
"Numele trandafirului", Umberto Eco;
"Împăratul muştelor", William Golding;
"Moromeţii" + "Marele singuratic", Marin Preda;
"Fortăreaţa albă", Orhan Pamuk;
"Lupul de stepă", Herman Hesse;
"Un veac de singurătate", Gabriel Garcia Marquez;

Şi, de ce nu, cărţi mult mai uşor de înţeles, dar care n-ar merita să nu fie pomenite, datorită stilului în care au fost scrise şi atmosferei pe care o crează într-un mod atât de sugestiv...

"Quo Vadis", Henryk Sienkiewicz;
"Maytrei", Mircea Eliade;
"Pe frontul de vest nimic nou", Erich Maria Remarque;
"Trei camarazi", Erich Maria Remarque;
"Papillon", Henri Charrière (deşi îmi propusesem să nu scap francezi pe-aici ca să nu stric cumva monopolul acestora în inimile domnişoarelor înamorate... );
"Oraşul şi câinii", Mario Vargas Llosa. Pleacă de-aici, Labărăsfăţată!

Ca să nu se supere domnişoarele, fac anunţul următor: la clasicii francezi încă n-am ajuns, prin urmare nu neg infima posibilitate de a-mi fi şi mie pe plac un francez într-o bună zi, în afară de Dumas care merită tot respectul pentru că m-a fermecat destul, dar la vremea lui...

Dacă există şi copilaşi printre cititorii blogului, le recomand cu multă căldură orice carte scrisă de Karl May şi "Cireşarii" lui C-tin Chiriţă. Iar dacă aţi mai crescut de-o idee şi doriţi să citiţi cărţi despre război în care eufemismele nu-şi au rostul, nedorind totuşi să renunţaţi la ideea de aventură, bagaţi tare Sven Hassel (şi nu Swen Hasel! Că ăsta-i deja altul...).

Na, că i-am împăcat pe toţi. Sper că şi pe domnişoare. Oricum, în mod sigur am mai omis cărţi bune pe care le-am citit. Îmbătrânesc şi-ncep să uit.

Ataşez în încheiere vreo două fotografii (neprelucrate, pentru că nu ştiu cum) în care am imortalizat (nu-s eu mai cu moţ încât să evit clişeele verbale) munca de ieri a lui Ani.


V-am pupat duios!

P.S.: Mi-ar face mare plăcere să-mi spuneţi pe care dintre cărţile enumerate mai sus le-aţi citit şi care v-au plăcut (sau v-au displăcut) cel mai mult.

18 comentarii:

miclowan spunea...

Gusturi rafinate, de măgăroi, nu am ce spune, jos pălăria ce-mi şade între urechi.
Salut prezenţa a 4 dintre autorii mei favoriţi în topul tău.
Este salutară şi prezenţa unor autori pe care nu i-am citit dar pe care îi voi devora cu siguranţă în vacanţă, având în vedere recenziile mai mult decât favorabile peste care am dat.
Îmi afirm şi regretul că nu i-am aprofundat încă suficient de mult pe clasicii ruşi.
Nu comentez ordinea din clasment pentru că ar trebui să fiu ipocrit să o fac, e vorba de opere cu prea mare greutate pentru a putea să afirm că unele din ele sunt mai bune (mai puţin bune) decât altele.

SSS, despre ce cred eu raportat la cărţile de mai sus pe care le-am citit...ţi-am mai zis SSS

puisorul cufurit spunea...

Pai ordinea nici nu e batuta-n cuie. Toate cartile sunt superbe, chiar si alea cu violuri care traumatizeaza...

miclowan spunea...

fereste te de cartile cu violuri :))

che spunea...

mi-a placut "Cel mai iubit dintre pământeni", e una dintre cartile mele preferate. mi-a placut si "Toamna patriarhului". acum incep "Zgomotul şi furia", sper sa-mi placa. sper sa gasesc undeva "Orasul si cainii", e o carte pe care vreau s-o citesc de cateva luni si sper s-o gasesc luna viitoare la biblio.

Andreea spunea...

"Maytrei" mi-a placut foarteeeee mult. Am cumparat si continuarea ("Dragostea nu moare"), dar nu am citit-o inca.

puisorul cufurit spunea...

@miclowan: Pai ma feresc. Nu de alta, dar te pot da peste cap de nu-ti mai revii...

@che: O sa intelegi "Zgomotul si furia" abia spre final. Ai nevoie de rabdare. Cu toate acestea am citit-o usor...

@Andreea: Daca citesti si "Dragostea nu moare", te rog mult sa-mi spui si mie cum ti s-a parut. Ms!

Andreea spunea...

Daca vrei, ti-o imprumut. Eu nu o sa o citesc prea curand.

Hellene, tomata cu scufiţă spunea...

Iiiiiiiii, post despre carti. Na fii atent:
Despre nr. 1 deja imi stii parerea, la fel ca si despre Preda in general. No further comments.
Despre Dostoievky nu ma pronunt inca pentru ca nu am citit. Sade insa in lista si anume peste exact 3 carti, Idiotul.
Saramango, Pamuk, Steinbeck - unknown pentru mine, dar daca ii recomanzi in top ii pun pe lista lunga.
Garcia-Markez - Deci, da. Merita. Mai am 3 pagini din Veac, o sa urmeze postul cu recenzia, te astept cu comment.
Orwell - un must read (pentru toti, eu l-am citit si mi-a placut, desi subiectul e groaznic).
Falukner - Am citi doar Absalom, Abslaom, dar nu m-am omorat dupa ea.
Eco e pe lista demult, ajung si la el.
Golding mi-a placut foarte mult, e printre preferatele mele.
Din a treia lista, in afara de Maytrei, nu mi-a cazut nimic in mana.
Ai gusturi, mon cher. Aplauze. ;)

puisorul cufurit spunea...

@Andreea: Mersi, Andreea, dar inca nu m-as apuca de ea. Am alte carti pe lista pe care vreau sa le citesc degraba. Sa mai aprofundez Saramago, Steinbeck, poate chiar sa ma apuc de Sabato sau Grass... Dar poate ne vedem la o bere/suc dupa vacanta, sa punem lumea la cale. Ce zici?

@Tomata: Ms pt vorbele de bine. Si de la Dostoievki recomand cu cea mai mare caldura "Crima si pedeapsa", e geniala. Iar Pamuk, Saramago si Steinbeck... Nu vad ce-as mai putea spune in plus. Ca idee, toti trei sunt laureati ai premiului Nobel. Insa nu de asta imi plac mie, nu-s chiar atat de snob. :))

younes spunea...

Andrei, ai citit si "Banco",continuarea de la "Papillon"?
"Dragostea nu moare" mi-a placut.

Lyna spunea...

eu de 2 zile incoace am parte in tramvai de 2 cersetoare care canta "Deschide usa crestine" cat se poate de afon si culmea eram la meditatii si ele erau la usa si cantau . hm ... super pozele . maytrei nu m-a dat pe spate , karl may mama am citit :XXXX supeeeer si dumas :XXX genial si asta , restu' nu pot sa spun ca am citit . dar am doar 16 ani jumate am timp :))

puisorul cufurit spunea...

@Zounes: N-am citit "Banco". Iar "Dragostea nu moare" banuiesc ca-i buna... Cum e "Banco" in comparatie cu "Papillon"?

@Lyna: Si Dumas si Karl May (mai ales cel din urma) prind enorm la un moment dat. Eroii lui Karl May sunt eroii copilariei mele.

YukiAme spunea...

wow, hm, interesant, nu cred, o sa incerc :)

Marina spunea...

Am citit Crima si pedeapsa, Preda, Ma numesc Rosu, The Sound and the Fury, Numele trandafirului, Un veac de singuratate, Quo Vadis (musai vazuta si ecranizarea poloneza din 2001), Maytrei (plus Dragostea nu moare care e...hmmm...mai putin reusita ca sa fiu dragutza :)
Dragut top, congrats!

puisorul cufurit spunea...

Ms, Marina! Daca mai citesti vreuna din topul facut de mine, astept cu nerabdare parerea ta cu privire la carte.

YukiAme spunea...

postul tau merita mai multa atentie decat i-am dat eu aseara, dar na, vinul, ce sa-i faci :D
anyway, " dragostea nu moare" scrisa de Maytri Devi nu e continuarea la " Maytrei" a lui Eliade, ci versiunea ei a pivestii. Da, a povestii :)
Muuult Pamuk la tine in lista si indeed, no Feech gyus;e nevoie.
marquez trebuie citit cap coada, la fel si Steinbeck; unde-i Fowles?
cu Eco povestea abia incepe, iar " Numele trandafirului" nu-i decat introducerea; daca poti sa spui sincer cu mana pe inima ca intelegi Dostoievski, jos palaria, pe mine Hesse m-a refuzat.
din lista ta n-am citit vreo 4-5 carti.
:)

Hellene, tomata cu scufiţă spunea...

Iti cer si tie scuze pentru gafa pe care am facut-o de a va numi pe tine si pe Miclowan "moldoveni". Chiar nu am stiut ca e asa o jignire. Eu sunt pe jumatate moldoveanca si nu ma simt nici jignita, nici nu ma deranjeaza. Au contraire, sunt mandra. Sper sa imi acceptati si tu si miclowan scuzele.

puisorul cufurit spunea...

@Yukiame: Nu ma pot lauda c-am inteles Dostoievski in intregime. Dimpotriva, sunt ferm convins ca multe intelesuri mi-au scapat, la fel si in ceea ce priveste toate celelalte carti mentionate mai ales in primele doua topuri pe care le-am facut. Cand eram mai mititel, aveam impresia ca pricep, acum ma simt din ce in ce mai dobitoc ori de cate ori pun mana pe-o carte buna. Am constant sentimentul ca-mi scapa sensuri, si nu e deloc o senzatie confortabila...

@Tomata: Nu e o mare jignire, am exagerat si noi in gluma. Oricum, tinem foarte mult la titulatura de bucovineni. Daca am fi fost moldoveni, nu ar fi fost absolut nicio problema sa fim numiti asa. Nu avem nimic cu moldovenii, ABSOLUT NIMIC. Ne-am agita la fel de mult daca am fi numiti munteni sau ardeleni. Pentru ca suntem bucovineni, nu de alta. Nu din antipatie fata de persoanele provenind din alte regiuni ale tarii, ci din simpatie pentru regiunea din care provenim noi. That's all.