marți, 14 august 2007

Despre Bucovina, pentru ignoranti...

Mai oameni buni, de-a lungul existentei mele am tot intalnit oameni care confunda cu nonsalanta Bucovina cu Moldova. Fratilor, BUCOVINA NU FACE PARTE DIN MOLDOVA! Sunt doua regiuni ale tarii total diferite! Bucovina e Bucovina, iar Moldova e Moldova! Asa cum Ardealul nu e Oltenia, iar Muntenia nu e Dobrogea! Si care invoca argumentul accentului, pai sa mearga dumnealui sa vada si sa auda ca pana si in domeniul asta cele doua regiuni se cam diferentiaza! Ca sa nu mai vorbesc de regionalisme. Ce dracu'!!!

Va citez un fragmentel din Wikipedia. Cautati voi si altele daca aveti chef.

Regiunea istorică Bucovina (germ. Buchenland, Ţara Fagului), al cărei teritoriu se întinde în prezent peste zona din apropierea oraşelor Suceava, Campulung-Moldovenesc, Radauti, Siret şi Vicovu de Sus din Romania şi Cernauti, Storojinet din Ucraina, este confundată, adesea, cu Ţara de Sus a Moldovei.

Si mai puneti mana si pe-o carte de istorie, v-ar prinde bine unora, poate v-ar mai disparea ignoranta. Dar asta daca puteti trece peste infumurarea de "munteni". Si n-am nimic cu muntenii, nicidecum. Am locuit 10 ani din viata aici si mai am de locuit. Am atatia prieteni aici si aici fac facultatea si s-ar putea sa si raman si dupa facultate. Ci am un cui doar impotriva unora care se cred cu adevarat superiori pentru ca sunt bucuresteni (eu nu m-as lauda cu asta) sau mai stiu eu ce si isi permit sa vorbeasca in gura mare despre lucruri pe care nu le cunosc.

Am scris articolasul asta revoltat fiind din cauza unuia care s-a referit la mine, numindu-ma "moldovean". Mai sa fie.

Si pentru ca unii nu pricep nimic daca nu le desenezi, aveti mai jos si o harta. Daca va lasa ignoranta, dati un click pe ea. Enjoy!

P.S.: Se vede clar ca orasul Radauti face parte din Bucovina, da? Ca sa nu mai aveti dubii.

6 comentarii:

spintecantropus erectus (comenteaza, nu blogheza) spunea...

Da ba, pentru aia din Bucuresti Moldova incepe de undeva din Bistrita si se termina pe la Buzau la nord de autostrada soarelui, care duce "la mare". Alte locuri populare pentru ei sunt "la munte", adica Brasovul si imprejurimile, precum si "la tara", asta fiind Giurgiu, Calarasi si eventual Dambovita. De la Pitesti incepe Oltenia, Dobrogea e formata din judetul Tulcea, in Ardeal is unguri, in Maramures palinca si pe undeva in vest, nu se stie exact unde, e Timisoara...
E prosti, da-i in kilu meu!

Sagy, spunea...

Bravo.. misto comment..

Camil spunea...

Bucovina face parte din Moldova. Bucovina e in Moldova. Faptul ca actualul teritoriu a fost luat de austrieci in 1775 din trupul Moldovei si ca a fost numit Bucovina, asta nu inseamna ca e alta regiune. Asa e si cu Basarabia si faptul ca a fost luata de rusi la 1812 si numita Basarabia, asta nu inseamna ca nu e Moldova.

Tare am impresia ca ignorantul esti tu. Faptul ca altii nu stiu sa le distinga si pt ei e tot una nu inseamna automat ca Bucovina nu e in Moldova. Dupa logica ta nici Basarabia nu e Moldova, nici Bugeacul si nici Hotinul.

Faptul ca in Bucovina se observa anumite influente ale imperiului si o anume organizare si alta mentalitate, asta in plan istorico-geografic nu reprezinta nimic.

Sagy, spunea...

@camil: corect din punct de vedere al pozitionarii.. nu spun nu.. dar sa analizam din alt punct de vedere: in SUA sunt o ghiotora de etnii.. erau poloneji, engleji etc cand au ajuns acolo.. dar copii lor s-au nascut americani (prin modul lor de trai, mentalitate etc, sunt americani).. la fel e daca luam exemplu moldovenii nascuti in Bucovina, care erau de mai multe etnii. In cazul meu imi spun roman ca am cetatenie romana, m-am nascut in Romania (si de ziua nationala :P )..dar nu-mi pot spune moldovean, pt ca am sange hutul, austriac, polonez roma si din punct de vedere cultural nu ma incadrez in tipul moldoveanului.. si sincer ma simt deranjat sa mi se spuna asa.

Si sa raspund datelor tale istorice prezentate (care sunt pe bune si felicitari pentru cunostintele tale) Bucovina este parte a Moldoveni dpv teritorial, e regiune separata daca privim cultural, mental etc.

Sic cogito!

Anonim spunea...

si de ce fuge domnul de eticheta de moldovean..o fi ceva naspa? daca stau bine si ma gandesc...acea Moldova de Nord ramane singura portiune a tarii asteia care n-a fost niciodata sub jugul nimanui (adica aproximativ judetul Botosani)..asa ca mai bine moldovean prost decat orice alt infumurat. Cand au ajuns austriecii in Bucovina, lumea era la fel...au trebuit sa-i invete sa scoaat vacile din casa (nu e gluma, ci una dintre primele legi date)...

maddpanther spunea...

Nu ai dreptate decat partial cu Bucovina deoarece a fost parte a Moldovei:
Pînă în 1774 nu putem vorbi de Bucovina, aceasta fiind înainte o parte din Ţara de Sus a Ţării Moldovei. Ca realitate istorică şi ca nume de teritoriu, Bucovina începe să existe în cuprinsul Imperiului Habsburgic, dăinuind vreme de 144 ani, între 1774 şi 1918. Odată cu debutul administrării habsburgice, denumirea de Bucovina este adoptată oficial. Totuşi, numele nu se impune decât treptat, o vreme continuându-se şi utilizarea în paralel a unor denumiri mai vechi: Ţara de Sus/Ţara Moldovei, Plonina, Cordon/Cordun şi Arboroasa. (Acest ultim apelativ este reafirmat de un grup de studenţi români de la Cernăuţi (Ciprian Porumbescu, Zaharia Voronca, Constantin Andreevici Morariu), care au înfiinţat societatea cu acelaşi nume în 1875.)